قصص رعبمنتدي أوراق عربية

إسراء خالد لموقع أوراق عربية …. سرداب الموت – قصص رعب ج1

إسراء خالد لـ موقع أوراق عربية …. سرداب الموت – قصص رعب

أنا ملك عمري 20 سنة أحب الرسم والقراءة، أحب أن أغني كثيراً جداً في أي مكان و في أي وقت ،

أعيش مع أبي وأمي و أخي أحمد ، أحمد أكبر مني بـثلاث سنوات ،

من المفترض ان أكون في في كليه لكن حدثت ظروف جعلتني أؤجل سنة من دراستي

_ لازم ننزل يا ملك ونشوف الصوت دا جاي منين وكمان ريحه السرداب دا غريبة لازم نعرف في ايه تحت، ولو خايفه خليكي انا هنزل ومش هتأخر
_ لا طبعا يا احمد انا خايفة اه لأن ظهور السرداب فاجئني بس مش هسيبك تنزل لوحدك اكيد، هننزل ونشوف فيه ايه

25/5/2015

أول يوم لنا في البيت الجديد ، كبير مقارنه ب لبيت الذي كنا به ، 5 غرف و مطبخ كبير

، يوجد غرفة واحده لم تفتح منذ مجيئنا البيت ،والدتي وضعت بها أغراض كثير ليس لها قيمة وقالت عندما نحتاجها ننظفها ونخرج ما بها

في اول 5 شهور تقريبا كنا نعيش حياة طبيعية جدا ولم نشعر بـ أي شئ غريب لكن يوم 15/10 حدث شئ غريب ،

في هذا اليوم جاء مُكالمة هاتفية لوالدتي أن جدتي مرضت مرض شديد

و تم نقلها الي المستشفي وأن والدتي يجب أن تسافر الشرقيه حتي تكون بجوارها ،

وعندما علم والدي قال لـ أحمد انه يجب أن يكون مع والدتي أثناء سفرها

وقال له : اعتني بـ أختك و المنزل في هذه الأيام حتي نعود، وانهم لن يتأخروا؛

وبدأوا في تحضير شنطه السفر واتحركوا اساعه 8 مساءاً ،

وبدأت اللعنه ،

كانوا أسوء يومين مروا علي في حياتي ، فبعد أن ذهبنا حتي نودعهم ورجعنا إلي البيت بمجرد أن فتحت الباب وجدنا النور مُطفأ ورائحة دخان تملأ المكان.

فتح  أحمد هاتفه حتي ينير به وعندما نظر وجد الدخان يأتي من الغرفة التي لا نستخدمها مطلقاً ،

حاول أن يفتحها لكن الباب مقفل وغير قابل للفتح ، وبعدما يأس من المحاوله سمع صوت ،

كان صوت قطه لكن ليس بعادي كأنها تقول شئ ما وكأنه يوجد أحد بداخلها ،

وفجأه نظر جواره وجد قطه سودا عينيها تلمع وتصدر أصوات غريبه وبعد ذلك نظرت له فتره وكأنها تقول شئ

، ثم ذهبت واختفت والنور أضاء من جديد بعدها ؛
_احمد القطه دي دخلت البيت ازاي !! ودي شكلها غريب اوي
_ مش عارف يا ملك عندك حق بس انسي ، احنا هنعمل ايه في الاوضه دي لازم نفتحها ونعرف ايه مصدر الدخان دا
_ بس في حاجه ي احمد انت مش ملاحظ ان الدخان أختفي أول ما النور جه ، كأنه مكنش فيه حاجه !!
_ عندك حق ، بصي احنا ننام دلوقتي وبكرا نحاول ف الباب دا لو مفتحش نبقي نكسره.
_خلاص تمام

هذا ما حدث تحديداً ثم كل منا دخل غرفته حتي ينام ولم يدرك أحدنا  حجم المعاناه التي سيجدها
_احمد انت بتنادي !!
_لا يا ملك
_بس انا متأكده اني سمعت صوتك
_ممكن تكون هلوسه
_ممكن…

دخلت الغلرفة واضئت النور لكنه لا يعمل، أيعقل يكون عطل !

لكن نور الغرفة الاخري يعمل وفجأه سمعت صوت خبطات كأنها تأتي من تحت الارض ،

حاولت ان أتأكد انني لا أهلوس وظللت صامته تماماً حتي   أحدد الصوت من اين يأتي وبدأ الصوت يرتفع

وكأن أحد يصدم شئ في الجدران لكن الصوت تحت الارض فتحت المصباح وجدت دم سائل علي الارض وعيون في كل مكان كان منظرها بشع تنظر بشكل مخيف وكلها بلون اسود وكأنها مكرره ،

صرخت بشدة حتي يسمعني أخي لكن لا فائدة كأنني كنت في عالم بمفردي ثم شعر بـ يد مقيدة أرجلي من أسفل

ونفس قريب مني جداً والغرفة كانت عباره عن عيون في الارض والجدران ودم كثير جدا في كل مكان ،

والخبطات صوتها في رأسي ويرتفع بشدة وانا أبكي وأحاول  أن اصرخ  حتي فقدت الوعي

ولم أشعر بذاتي مرة أخري حتي وجدت احمد يقظني،
_ملك !! ، ايه خلاكي تنامي علي الارض كدا انتِ كويسه !!
_ هو ايه اللي حصل اهاا انا فاكره كان فيه عيون في كل مكان هي راحت فين ، انت مسحت الدم اللي كان علي الارض ، طيب انا نمت امتي ، ياربي دماغي وجعاني اوي ومش قادره
_عيون ودم !! انتِ اكيد كنتِ بتحلمي صح !!
_ لا يا احمد انا فاكره اللي حصل كويس ، بعد ما سبتك ودخلت الاوضه علي طول حصل كدا
_ غريبه؛ طيب هقولك علي حاجه قومي نحضر الفطار عشان نفتح الاوضه دي ونعرف اللي حصل امبارح دا كان سببه ايه وفي ايه جوا خلي الاوضه كدا .
ونحن نحضر الفطار ثم لاحظت علي احمد انه فجأه خرج وظل واقف أمام الغرفة ويركز عليها بشدة وعندما خرجت سألته ماذا بك قال لي سأخبرك

وفعلا أحضرنا الفطار وبدأ يسرد لي انه عندما تركني ودخل حتي ينام

أدار الراديو علي اذاعه القرآن الكريم وطفأ النور ونام لكن بعد 3 دقائق

شعر كأن أحد معه في الغرفة وفي حركه خفيفه وسمع صوت…

 لمتابعة المزيد من الأعمال / موقع أوراق عربية ،  قصص رعب  

تابعونا علي فيسبوك 

الوسوم

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق