منتدي أوراق عربيةمواهب علي الطريق

اسخر من بلدك ، وانسى حماس

اسخر من بلدك ، وانسى حماس

بقلم – إيهاب فؤاد

تابعت خلال الفترة القليله الماضية ردود فعل المصالحه بين حركتى فتح وحماس ، وما شد انتباهى في الحقيقة هو تعامل الكثيرون مع الموقف متربصا بمصر وموقفها ، عموما بعيدا عن الحديث عن مدى الدور الفعال الذى لعبته مصر خارجيا في هذا الملف ونجاحها في لم الشمل الفسطينى بعد اكثر من 10 سنوات كاملة ، فلن اتحدث في ذلك ولكن فقط ما اثار وشد انتباهى هو التركيز فقط على انتقاد مصر والسخرية منها من عينت مش هى دى حماس الارهابية واللى مرسى والاخوان متهمين بالتخابر معاها ؟؟؟؟
انا كان ممكن اصدق نية الناس دى وصفاء قلوبهم فعلا لو كان كملوا الصورة وانتقدوا حماس وكيف لها ان تستجيب لكل مطالب مصر ويقعدوا مع اعلامييها مش هى دى مصر اللى بتعادى المقاومة والصهيونية وهما دول اعلامييين العار والكدب برده ؟؟؟
مش عارف ليه الحقيقة اصحاب القلوب المؤلفه ضد بلدهم مسكوا في مصر ، وطنشوا حماس خالص اللهم ان كان ذلك يندرج تحت بند انه “مكرا ودهاء عظيم” بالنسبة لحماس يعنى .
الامر الثانى والاهم والذى يروج له عباقرة الفيس بوك وللاسف منهم ناس المفروض اعلاميين وسياسيين كبار ، وهو حتى لو افترضنا تعامل مصر مع حماس فده لا ينفى تهمة التخابر والعمالة معها لاى فرد ، وليس دليل براءه له ، عندك مصر مثلا شوف بتمسك كام جاسوس اسرائيلى في مصر هل معنى وجود علاقات بين دولتين يبقى الجاسوس ده برىْ ، حتى على المستوى العالمى هناك جواسيس بتتمسك من بلاد بينها وبين بعض علاقات هل معنى ذلك ان الجواسيس دول ابرياء ؟؟؟
الامر الثالث والذى لا يدركه احد ان تعامل مصر مع ملف حماس من خلال جهاز المخابرات العامة المصرية ، وحتى الان لا يوجد اى تعامل رسمى مع حماس سياسيا وعلى مستوى الحكومة وده ما يعتبر ان الملف امنى بحت يتعلق بامن قومى .
الامر الاخر للسادة الجهابذة الذين اهملوا وانكروا هذا الدور المصرى الغير مسبوق وفرض الرؤية المصريه على حماس واكتفوا بالسخرية والاستهزاء (بالرغم ان الامر فلسطينى فلسطينى) يعنى مصر معملتش علاقات مع حماس ، المهم هؤلاء ايه هو البديل اللى كان مطروح لما يحصل ، بالطبع البديل هو تدخل عسكرى مصرى في قطاع غزة لحفظ امنها القومى وهذا ما لا يتوافق تماما مع الثوابت المصرية والتى تنأ بالاقتتال تحت اى مجال واى ظروف ، يا ترى لو حصل هذا الاقتتال كل اللى بيسخروا دلوقتى كانوا هيولولوا والحق بيحاربوا المقاومة منكم لله ده الصهاينه معملوش كده !!!
متابعينا علي فيسبوك
اضغط لتقييم المقال
نشكرك للتقييم ، رأيك يهمنا :)

إيهاب فؤاد

إيهاب فؤاد - كاتب مصري - بـبوابة أوراق عربية مكتب الصعيد ، محافظة سوهاج

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق